Hvordan endre en eksisterende bruker - Reflow
Reflow

Hvordan endre en eksisterende bruker

Nedenfor finner du veiledning for hvordan du endrer informasjon om en eksisterende bruker (ansatt) i Reflow. 

Veiledningen tar deg gjennom alt fra å finne riktig bruker, til å oppdatere felter og passord, samt noen anbefalinger og tips.

1. Finn riktig bruker

  1. Gå til «Ansatte»
    • Klikk på profilbildet ditt (eller profilikonet hvis du ikke har et profilbilde) øverst til høyre i Reflow.
    • Velg Ansatte i rullegardinmenyen som vises.
  2. Velg brukeren du vil redigere
    • I oversikten over ansatte ser du navn, e-post og rolle for hver registrerte bruker.
    • Klikk på Endre (eller Rediger) ved siden av den brukeren du ønsker å oppdatere.

2. Oppdater brukerinformasjon

Når du har åpnet «Endre ansatt»-visningen, får du et skjema med en rekke felter du kan redigere:

  • Profilbilde (valgfritt)
    Du kan laste opp et bilde eller endre et eksisterende. Bilder gjør det ofte enklere for kolleger å identifisere hverandre, men er ikke påkrevd.
  • Navn
    Oppgi for- og etternavn slik du ønsker at det skal vises i systemet.
  • Stillingstittel
    Angi en intern betegnelse på brukerens rolle (f.eks. «Konsulent», «Prosjektleder» osv.) for å gjøre det enklere å se hvem som gjør hva.
  • E-post
    Dette er brukerens innloggingsadresse og eventuelle varslingsadresse for påminnelser og oppdateringer.
  • Telefonnummer (Valgfritt)
    Her kan du legge til et telefonnummer hvis dere ønsker.
  • Rolle
    Velg riktig rolle fra nedtrekkslisten, som f.eks. «Administrator», «Konsulent», «Selger» eller en tilpasset rolle du selv har opprettet.

3. Lagre endringene

  • Når du er ferdig med å endre de ønskede feltene, klikker du Lagre nede til høyre.
  • Endringene trer i kraft umiddelbart, og brukeren ser sine oppdaterte opplysninger neste gang de logger inn (eller om de allerede er innlogget, kan de oppdatere siden).

4. Endre passord for brukeren

Nederst i «Endre ansatt»-visningen finner du et eget felt for passordadministrasjon:

  • Nytt passord:
    Her kan du angi et nytt passord, for eksempel hvis brukeren har glemt sitt nåværende passord eller ved mistanke om sikkerhetsbrudd.
  • Endre passord:
    Klikk på denne knappen for å bekrefte passordendringen.
  • Tips: Be brukeren logge inn og bytte til et personlig passord etter at du har satt et midlertidig. God passordsikkerhet er viktig – vi anbefaler unike passord med spesialtegn og en lengde på minst åtte tegn, slik at passordet ikke enkelt kan gjettes.

5. Anbefalinger og tips

  1. Tildel riktig rolle
    Gi brukeren kun de tilgangene de trenger. Dette gjør systemet mindre komplekst for brukeren, og reduserer risikoen for feil eller uønskede endringer.
  2. Ved fravær eller avslutning av arbeidsforhold
    Hvis en ansatt ikke lenger skal ha tilgang, kan du ofte deaktivere brukeren i stedet for å slette dem helt. Da bevares historikken, men de kan ikke lenger logge inn.
  3. Sørg for en god passordpolicy
    Oppmuntre brukerne til å ha sterke, unike passord.
  4. Oppdatert kontaktinfo
    Be ansatte holde e-postadresse og telefonnummer oppdatert, slik at systemvarsler og påminnelser alltid når frem.

Dette er hele prosessen for å endre en bruker i Reflow. Hvis du skulle møte på utfordringer eller ha spørsmål knyttet til roller, tilganger, passord eller lignende, anbefales det å se etter flere artikler i hjelpesenteret eller ta kontakt med support.